v28 avklarad

Hejsan!

Nu har jag gått 28 veckor av min graviditet och här kan ni se vad som händer i magen då...Igår var hela familjen till Globen och tittade på Disney on ice. Emma tyckte det var jättekul och vi var imponerade av hur man kan åka skridskor och göra massa isdans moves samt hopp och snurr med sådana dräkter på sig...Tänk er själva hur Pumba i Lejonkungen ser ut, sen gör skutt och sånt med en sådan dräkt!! Mäkta imponerad...
Idag blir det säkert lugnt här hemma, nu har vi flängt kors och tvärs hela ledigheten...Eskilstuna, Stockholm, Örebro säkert hundra gånger, Grythyttan mm. I morgon ska Emma på maskerad och hon har köpt en pirat dräkt som hon ska ha på sig. Förresten så var jag och stumpan på bio häromdagen, på Bi movie...det tyckte hon var jätteskoj och hon var duktig hela tiden vi satt där. Hon låg i och för sig upp och ner i soffan en stund och sen ställde sig upp i mellanåt...men hon störde ingen annan. Sen så hade ju jag sagt åt henne att på bio måste man vara tyst och inte prata men man får skratta så högt man vill så det gjorde hon HAHAHAHA redan innan filmen börjat och det var reklam...så det fick jag ta tillbaka.

På Måndag ska jag ju börja jobba igen men jag tror nog inte min kropp orkar med det, ska träffa läkaren på Torsdag angående sjukskrivning, hade så lågt Hb-värde sist, strax över 100 samt att det trycker på så fruktansvärt och så har jag fått ont i bäckenet också. Så jag vet ej om jag känner mig så manad att stå därnere på fabriken just nu...men jag skulle ju iaf ha gått på havandeskapspenning om 2 veckor så det är ju ingen katastrof att bli sjukskriven nu. Vi får se hur jag känner mig på Måndag morgon, jag vill ju gå dit eftersom jag trivs med mina arbetskamrater och skulle vilja säga hej då till dem innan jag blir mammaledig eftersom en del kanske inte får vara kvar. Men min kropp måste få gå först just nu, så är det.

image62

Så här firade jag och Emma nyårsafton...vi sköt raketer, hon fick välja vilken mat hon ville ( kåldolmar hmm ) vi bakade tårta och drack ur champagne glasen så hon tyckte det var en rolig dag, sen fick hon vara uppe så länge hon ville, för hon ville skjuta raketer med Peter också och han jobbade ju eftermiddag...men hon klarade det. Gosan...

Du är i vecka 28

Nu går du in i graviditetens sista tredjedel. Det är en spännande men också påfrestande tid, såväl psykiskt som fysiskt. En del kvinnor mår utmärkt under denna period, medan andra kan känna sig helt utmattade. Under dessa veckor kan du räkna med en viktuppgång på ca 4,5-5,5 kg, där barnet utgör ca 3-3,5 kg. Livmodern har under den senaste månaden växt ca 4cm och du kan känna ett tryck upp mot bröstkorgen. Detta kan ge en lätt obehagskänsla när de nedersta revbenen spänns ut.

Är du Rh-negativ görs en andra undersökning för att kontrollera om modern utvecklat antikroppar. Omkring dessa veckor görs ofta ett glukosbelastningstest, vilket innebär att man kontrolleras för att se ökad risk för graviditetsdiabetes. Även en kontroll av eventuell blodbrist görs.

Ditt barn är nu ca 25 cm långt från huvud till stjärt och vikten ca 1,2 kg. Det utvecklas och växer mycket snabbt nu. Lungorna är så pass färdigutvecklade att det klarar av att andas luft, men om barnet skulle födas så skulle hon eller han ändå behöva hjälp med andningen. Hos flickor är blygdläppar fortfarande små och täcker inte klitoris men under de sista veckorna växer de samman alltmer. Hos pojkar sjunker testiklarna ned i pungen. Fortsätt att prata med ditt barn för vid det här laget har det vant sig vid din röst. Den här sista tredjedelen av graviditeten kommer barnet framför allt att gå upp i vikt och enligt lag är barnet livsdugligt, vilket gör att det måste registreras om det föds.

Går du med i Liberoklubben nu får du varuprover, present samt rabattkuponger lagom till födseln. Mer information här.

Nej nu ska jag göra nåt vettigare, som att slösurfa på aftonbladet eller nåt ; )

Ha det bra alla min kära vänner och bekanta!! Byeeee


Kommentarer
Postat av: Erika

Gumman då, jobbigt att det gör ont och så, men självklart ska du tänka på din kropp och strunta i det där jävla skitjobbet! Det är inte värt att gå dit om du har ont... Och du, vi kan faktiskt säga hejdå till dig hemma hos dig, hihih...

2008-01-05 @ 19:28:31
URL: http://ajkan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0