Ställ tillbaka klockan

God morgon!

Denna helg har varit fantastiskt bra tycker jag...det är bara synd att den försvann så fort. Har ju varit ledig sen i Onsdags och i morgon ska jag tillbaka till hus 2100 och jobba 7 dagar i sträck, suck och pust och frust och stööön.
Den roligaste och finaste dagen var i Fredags när vi var iväg till Karlskoga på ultraljud. Där fick vi se vår lille bebis sprattla och svälja fostervatten och så fick vi ju se lite mer än så. Peter var överlycklig när vi gick därifrån och skulle direkt till klädaffärerna inne i centrum. Han skulle köpa bebiskläder. Jag visste ju hela tiden vad det var som låg därinne...det har jag sagt hela tiden, redan innan jag blev gravid. Dessutom hade vi ju slagit vad om vad det skulle bli och det vadet vann jag så klart! Man är så lyckligt lottad! En skön sak till med ultraljudet var att de flyttade tillbaka datumet till 30 Mars. Här kommer en bild på våran lille. Han är 18 cm från huvud till stjärt och foten är 2,5 cm lång.

image54

Trodde faktiskt inte att jag skulle vilja ta reda på könet men Peter ville så gärna så jag tänkte, äh vad fan vi  gör det då. Tyckte det var helt fantastiskt att få reda på det¨när vi låg där och tittade på när han drack fostervattnet, rörde sig och sparkade. Sen var det mycket lättare och verkligare för Emma tror jag att få veta att hon ska få en lillebror. Helt fantastiskt. En av varje. Nu menar jag inte att jag skulle blivit missnöjd med en tjej till, absolut inte...skulle gärna haft två tjejer. Bara bebisen är frisk så är jag nöjd.

Igår var vi till skojlandet med Emma och Freja, de lekte oavbrutet i 3 timmar sen åkte vi till Mc Donalds och käkade. Så deras dag var nog gjord, haha. De var helt stressade där inne på skojlandet för det finns ju så mycket att leka med och de ville väl göra allt...tills de kom på med att vi skulle vara där tills de blev trötta och det var dem när vi åkte därifrån. Trodde väl aldrig att det skulle gå att trötta ut de bägge. Sams var de också hela tiden. På kvällen gorde vi pumpa lyktor och ställde ut på trappen och Emma klädde ut sig till skelett, sen kom carro och janne som hon skulle skrämma...haha...

image55


Nu är har jag gått 18 veckor+1 dag...så jag har precis påbörjat 19 veckan...fan vad tiden går fort. Lägger ut vecka 18 här på bloggen så kan ni läsa om den, så lägger jag ut vecka 19 nästa Lördag när jag byter vecka.

Du är i vecka 18

Om det är din första graviditet kan det vara bra att veta att det inte är magen som kurrar utan barnet som rör sig. Nu kan du vara riktigt säker på att det finns en baby där inne. Vid det här laget är du förmodligen lika pigg som innan graviditeten och det är möjligt att sexlusten ökar. Höga östrogenhalter i din kropp får blodmängden i bäcken- området att öka. Detta bidrar till att du oftare och snabbare än vanligt blir sexuellt upphetsad. Varsamma samlag under graviditeten är helt riskfritt, men kontakta din MVC om du är orolig.

Det 16 veckor gamla barnet är nu 12,5-14cm långt mellan huvud och stjärt och vikten ca 200g. En enormt aktiv period börjar med rejäla träningspass. Han eller hon vrider och vänder på sig, sparkar och slår. Små luftbubblor som kallas alveoler eller lungblåsor bildas nu i lungorna. Fingrar och tår ser alltmer färdiga ut, och de virvlar och ränder som utgör barnets unika fingeravtryck börjar framträda. Nu ligger ögonen i rätt läge och i tarmen har barnets första avföring samlats - barnbeck. Om det skall bli en pojke så bildas prostatan nu.

Ofta görs en ultraljudsundersökning i vecka 16-19, det görs dock inte alltid för de som gör NUPP-test i vecka 13.

Vill du visa den växande magen lite extra, är det nu bra tid att beställa Bebiströjan


Nej nu ska jag ta och umgås med familjen en stund. Puss och Kram på er alla från blogginnehavaren.


Kommentarer
Postat av: Bess

Hej där och grattis till killen. Försökte i det längsta att inte gå in på din blogg. Jag visste ju att den skulle avslöja vad som komma skulle. Men tyvärr jag blev för nyfiken.Kul att se han oxå på ultraljudsbilden. Det känns så bra med din, Peters och Carros blogg. Känns inte som jag är så långt från er då. Kramar

2007-11-01 @ 18:36:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0