Könsstympning

Är det ett ämne jag brinner starkt för så är det könsstympning...Om jag kunde utrota det på nåt sätt skulle jag göra det utan att tveka...Tycker det är så fruktansvärt hemskt att det fortfarande förekommer i vissa kulturer på 2000-talet.

Läste en artikel i Aftonbladet.se...Där berättar de att en pappa könsstympat sin då 11-åriga dotter. Han fick i och för sig 2 års fängelse ( ni vet nog redan vad jag tycker om de svenska lagarna...så det behöver jag kanske inte kommentera igen ) och betala 250.000 i skadestånd...undrar om flickan blir något gladare över den domen?

Jag läste en hemsk bok för inte så länge sedan av Waris Dirie som heter en blomma i Afrikas öken. Den boken handlar om just könsstympning och det var just då när jag läste som jag blev medveten om att, fan det försigår fortfarande sånt nuförtiden.

Det jag blev mest tagen av var att när Waris ( självbiografi ) var ca 4år så levde hennes familj som nomader ute i öknen...könsrollerna var sånna att det pappan sa var lag...ingen skola eller lek eller nåt annat som barn ska göra existerade för henne utan hon fick jobba...många av hennes syskon dog osv...hon blev våldtagen av gamla gubbar när hon var 4...samt könsstympad...

Det gick till ungefär så här...hon blev uttagen i öknen av sin mor som höll henne benhårt medans en gammal kärring kom och skar av henne alla könsdelar med en skitig glasbit och sydde ihop henne...UTAN bedövning!! det blev bara ett mm stort hål som kisset skulle komma ut från!!

De flesta som blir könsstympade på detta sätt dör ju förmodligen...Jag tycker det är så hemskt att det ska få gå till så enbart för att männen i dessa kulturer tycker att kvinnan är oren om hon inte har könnstympats...jävla bullshit säger jag!! Blir fruktansvärt upprörd när jag tänker på hur många barn som blir stympade på dessa promisser sen bortgifta innan de blivit vuxna, och då meden karl som kanske är 30-40 år äldre!!!Enbart för att de kan erbjuda pappan i familjen en kamel eller två...

Det är nääääästan så att jag blir feminist...för det är jag inte...jag tycker att böda könen ska behandlas lika...javisst...men inte så att det ska vara kvinnan som har övertaget istället för männen...utan LIKA.
Skit samma vem som diskar är hemma med barnen, mekar med bilen, städar, skottar snö...man ska hjälpas åt och göra det man är bäst på så flyter vardagen på lite lättare...min åsikt!

Nu ska jag lösa korsord...haha

God kväll

Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag håller det är förjäkligt, det är ju faktiskt 2000-talet vi lever i. Ha det bra ses på Lördag.

2007-01-31 @ 18:21:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0